Att alltid ligga steget före
Här om dagen drabbades OKQ8 av att någon skickade ut falska mejl i deras namn, med syfte att komma över kunders kortuppgifter. Vi på OK ville såklart hjälpa till genom att gå ut med en varning till våra medlemmar - och det snabbt! Men där och då hade vi ingen färdig kommunikation skriven, utan behövde först ägna tid åt att formulera meddelandet innan vi kunde nå ut med budskapet. I den stunden önskade jag att vi hade varit mer förberedda.
Ett knep för alla lägen
Inom bankvärlden är det viktigt att alltid ligga steget före bedragarna, genom att vara redo för alla tänkbara attacker. Är du väl förberedd kan du snabbt minimera skadorna, och kanske rent av förhindra dem helt genom att erbjuda säkra tjänster och lösningar. Nyckeln till bankens framgång i säkerhetsarbetet är att ligga steget före.
Att ligga steget före är ett tankesätt som tycks kunna leda till framgång nästan oavsett vad det är du gör eller arbetar med. Som kundservicehandläggaren eller säljaren på en station gäller det att ligga steget före genom att förutspå kundens behov och önskemål. Som kommunikatör är din viktigaste uppgift att alltid ligga steget före genom att förutspå vilka följdfrågor läsaren kan ha - och besvara dem redan innan de ställts. Du kan säker komma på liknande exempel på hur du själv blir som allra bäst på det du gör genom att alltid ha nästa steg i åtanke.
...och det gäller såklart även OK
Genom åren har OK:s framgångar många gånger skapats av att man just legat ett steg före. Biluthyrning, blyfritt drivmedel och självtankning är bara några exempel på just det. När jag under förra veckan besökte OK:s styrelse under deras strategidygn var det också just det som var lite av kärnan, oavsett vilket ämne som diskuterades. För oavsett vad det är vi gör, så får vi inte fastna i det som händer här och nu. Vi måste alltid tänka ett steg längre - och ligga steget före.
Joakim Frykberg,
Projektledare kommunikation