Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

OKQ8 sänker tillfälligt RME-halten i Diesel Bio+ från 7 till 5 procent

OKQ8:s Diesel Bio+ består vanligtvis av 7 procent RME som är en växtbaserad biodiesel. I mitten av november sänkte OKQ8 tillfälligt RME-halten till 5 procent. Eftersom Kia gått ut med ett kundbrev som pekar på eventuella säkerhetsrisker med några av deras modeller, som enligt Kias egen utsago beror på en 7-procentig RME-halt, väljer OKQ8 att sänka andelen RME tills problemet är klarlagt.

OKQ8:s Diesel Bio+ uppfyller kraven från samtliga fordonstillverkare, inklusive Kia, samt överenskomna tekniska- och miljömässiga krav i den svenska och gemensamma europeiska dieselstandarden EN 590. En standard som är framtagen av fordonstillverkare, myndigheter och drivmedelstillverkare i samarbete. Kontroll av drivmedel sker löpande och i dag märks inga avvikelser eller kvalitetsbrister i OKQ8:s diesel. OKQ8:s uppfattning är därför att Kias problem inte är generellt då inget tyder på att det är fel på bränslet. Efter sänkningen till 5 procent RME skiljer sig OKQ8:s diesel inte från huvuddelen av dieseln på marknaden.

- OKQ8 ger kunden det vi har utlovat - en produkt som följer alla överenskomna standarder, på svensk och europeisk nivå. Vi, men även hela drivmedelsbranschen, ser ytterst allvarligt på Kias påstående eftersom de ifrågasätter den gemensamt överenskomna dieselstandarden. Om vi tolkar Kias kundinformation rätt menar Kia att den rådande europeiska dieselstandarden inte fungerar för vissa av deras modeller, vilket innebär att vissa av deras kunder inte längre kan tanka standarddiesel. Det är ett stort avsteg från hur bilindustrin generellt arbetar med en dieselstandard. Samtidigt är vi från OKQ8:s håll naturligtvis måna om att hjälpa till och utreda tekniska svårigheter tillsammans med Kia. Både för att underlätta för våra kunder, men även så att vi återigen kan höja vår RME-halt till 7 procent, säger Camilla Slunge Dowling.

OKQ8:s Diesel Bio+ följer svensk och europeisk standard. All diesel testas löpande och inga avvikelser mot standarden har påvisats. I vissa länder används ett test som kallas FBT-test (filter blocking tendency test). Kia uppmuntrar till att testet ska införas även i Sverige. I dag är det dock inte ett krav för att uppfylla EN 590 och dess relevans för svenska dieselprodukter är inte fastlagd. FBT är en testmetod under utveckling som man hoppas kunna använda men som ännu inte har ett fastslaget gränsvärde. Branschorganisationen SPBI tittar nu på testmetoden för att få en uppfattning om vad den säger om svensk diesel och vid olika inblandningar av RME. Trots detta har OKQ8, för att Kia-ägare ska känna sig trygga med att tanka Diesel Bio+ i dag, utfört testet på sin nuvarande diesel med 5 procent RME-inblandning. Testresultaten från dessa tester ligger under de frivilliga gränsvärden som används när FBT-tester utvärderas i Storbritannien.

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Bergström, Director Retail Unmanned, Real Estate & Legal
Telefon: 070-268 02 60
E-post: Mikael.Bergstrom@okq8.se