Motion - 2020 / 8

M8: Ge regionråd möjlighet att föra ut sina egna budskap i informationskampanjen kring det årliga regionmötet

Kategori
Demokrati
Motion

Många rikstäckande organisationer med en regional organisation tilldelar mandat, resurser och möjligheter att kommunicera regionala budskap. I OK är denna möjlighet begränsad. Det årliga regionmötet kan ses som OKs viktigaste profilskapande event. Att i sin kommunika-tion erbjuda kaffe och smörgås samt en presentation av OKs och OKQ8s resultat och verksamhet har inte bidragit till att öka antalet besökare till våra årliga regionmöten/regionstämmor. Inte heller på ett avgörande vis stärkt varumärket OK. Troligen förstärks nu problemet då medlem-marna inte längre har möjlighet att rösta fram förtroendevalda.
För att försöka vända trenden och öka deltagandet kan man som region- råd välja att lägga en regionalt attraktiv medlemsaktivitet denna dag. Detta för att kostnadseffektivt kunna “åka snålskjuts” på den omfattande mediakampanj som då genomförs. Därför bör dessa regionråd ges möj-lighet att kommunicera sin medlemsaktivitet som huvudbudskap och anledning att komma till mötet. Detta kan ske i exempelvis de postala och digitala kampanjer som görs. Även affischerna på mackarna utgör en bra kanal för detta, liksom OKQ8s postala utskick med kortfaktura samt OKs eget ränte- och saldobesked.
Att tekniskt genomföra detta är fullt möjligt i de flesta mediakana-
ler. Stora möjligheter finns att exempelvis variera textbudskap efter geografisk spridning. Detta kan göras i såväl digitala som många av de tryckta kanalerna. Viktigt är också att regionråden ges möjlighet att via e-post kommunicera med sina medlemmar i regionen. De som upprättar en facebook-sida ska kunna göra det.
Att tydligt och kraftfullt kunna kommunicera något som har ett re-
gionalt budskap torde öka chanserna att få fler medlemmar till mötet. En regional prägel är dessutom positivt för varumärket. Självklart ska medlemsaktiviteter kommuniceras på bästa sätt ok.se samt OKs officiella facebooksida.
I motionen yrkas därför
Att staben upprättar en organisation och ett arbetssätt som möjlig-gör för regionråden att textmässigt, och där så är möjligt även 
i bild, kommunicera sin regionala medlemsaktivitet, e-post inklu-derat. Budskapen ska kunna kommuniceras på en framträdande plats och som en del av huvudbudskapet att komma till det årliga regionmötet.
Att man centralt tillställer rimliga ekonomiska och organisatoriska resurser för att möjliggöra för OKs regionråd att kunna kommuni-cera sina respektive budskap i ledningens övergripande informa-tionskampanj kring det årliga regionmötet.

Peter Ankréus, Region 14 04 527 310

Styrelsens utlåtande

U7–10: Styrelsens utlåtande och förslag till beslut
Motionerna 7-10 handlar alla om OK-rådens roll och uppgifter och innehåller olika förslag omkring detta och om regionmötena.
På föreningsstämman 2016 avhandlades och beslutades förslag från styrelsen baserade på en rapport angående dåvarande regionråds roll och uppgifter framtagna av en av styrelsen tillsatt arbetsgrupp. Dessa förslag avsåg att just stärka regionråden, och deras roll, som basen i OK:s parlamentariska struktur. Under åren därefter har styrelsen och led-ningen både beslutat om åtgärder och genomfört försöksverksamhet i linje med föreningsstämmans diskussion och de beslut man då fattade. Beträffande ekonomiska förutsättningar har förslag från styrelsen åter-förts till senare föreningsstämma för ytterligare beslut i sammanhang-et. Allt i avsikt att skapa både resurser och förtydliga rollen i 
enlighet med regionrådens uppdrag enligt stadgar och arbetsordning.
Ägarombudens och OK-rådens främsta uppgift är att säkerställa och förankra den verksamhet som OK ekonomisk förening bedriver, själv eller genom hel- eller delägda bolag, bland föreningens medlemmar. Perspektivet måste då mer vara utifrån och in än inifrån och ut. Det är också viktigt i sammanhanget att understryka att OK ekonomisk förening har en både lag- och stadgereglerad skyldighet till likabehandling av föreningens medlemmar vilket innebär att verksamheten måste ske på ett likvärdigt och sammanhållet sätt inom föreningens hela verksam-hetsområde.
Vi har nu, i stark samverkan med OKQ8, påbörjat ”medlemsresan” där vi jobbar med att tydliggöra medlemskapets värde, för att få nya och fler aktiva medlemmar och att stärka de förtroendevalda. Det är de viktiga uppgifterna. Det är också viktigt att göra detta på ett sätt som är anpassat för och ändamålsenligt i den kontext som dagens och framti-dens samhälle utgör. Att ytterligare stärka de förtroendevaldas roll och förutsättningar är såklart även en angelägen uppgift för OK:s styrelse, vd och för organisationen. Vi ser framför oss att styrelsen både bör och kommer att ta ytterligare initiativ i detta syfte, och då i kontinuerlig di-alog med de aktiva i OK-råden och genom tänkbara ytterligare försöks-verksamheter. I detta utgör såväl de intentioner som finns i motioner-na 7-10 som vid kommande diskussioner på regionernas årliga möte och dialogträffar en bra plattform.


Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
Att anse motionerna 7–10 besvarade

Stämmans beslut

Föreningsstämman beslutade 


att anse motion 8 besvarad. 

75 röstberättigade röstade ja, 14 röstade nej, 1 röstade avstår och 21 röstade inte.