Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Biltestaren Calle kombinerar sin stora nyfikenhet med ett kritiskt sinnelag

Calle Carlquist är biltestare på Vi Bilägare, vilket innebär att han kör (nästan) alla nya bilar som kommer ut på marknaden. Hur landar man ett sådant drömjobb? Vilken bil blir det när han själv får välja? Calle svarar på våra frågor.

 

Hej Calle! Vi är så nyfikna på din resa till att bli biltestare, berätta!

För 35 år sedan läste jag en platsannons i Teknikens Värld där de frågade efter en bilreporter. Jag sökte och fick jobbet. Det var en intensiv, stundtals hektisk, men framförallt lärorik tid. Därefter kom jag till OK Förlaget och det var då biltestandet började på riktigt. Tillsammans med två kollegor tog jag mig an världens mest exklusiva bilar med journalistiska ögon.

För tio år sedan började jag på Vi Bilägare och har sysslat med tidningens tester och kortare provkörningar sedan dess. Ibland medverkar jag i förlagets tidning om gamla bilar, Klassiker. Det är precis lika roligt!

Skulle du säga att du alltid har haft ett gediget intresse för bilar?

Absolut! Lådvis med sparade leksaksbilar från barndomen och hyllmeter med bilböcker kan stå som vittnesmål.

Många skulle nog mena att du har världens bästa jobb, håller du med?

Visst! Förmånen att kunna kombinera mitt personliga intresse och mitt arbete känns fantastiskt, ingen dag blir den andra lik. Att vara på just Vi Bilägare är något som väcker min stolthet, eftersom tidningen så tydligt står på läsarnas sida - gentemot en mäktig bilindustri.

Finns det något du tycker är utmanande eller mindre roligt med ditt yrke?

Det är mycket arbete och snabba kast bakom varje test, vilket stundtals kan kännas utmanande – men alltid spännande. Därtill ska det skrivas vederhäftiga texter också.

Något mindre roligt? Då måste jag nog säga att skura rent fotostudions kritvita golv efter test med en bil som varit ute i lera eller slask.

Vad kör du för bil privat och varför?

En nio år gammal Opel Corsa samt några veteranbilar som ska luftas i vårsolen.

Som biltestare anar vi ett brett kunnande om bilar, men finns det något område du gärna skulle lära dig mer om?

Jag har aldrig känt mig fullärd inom något område, men jag hoppas att jag kan fortsätta att följa elbilsutvecklingen med samma nyfikenhet som jag en gång fascinerades av ”fossilbilar”.

Vilken är den bästa bilen du någonsin kört – och den sämsta?

I Japan körde jag en gång Toyotas exklusivaste modell Century, jag uppfattade den som höjden av perfektion.

Sämre bilar står tyvärr på parad. Första generationens Dacia Duster är en sådan. Nu börjar väl telefonen att ringa …

Inom fordonsbranschen sker på många håll en omställning för ett fossilfritt och mer hållbart billiv, är det något du märker av i ditt arbete?

Varje dag! Våra läsare blir mer och mer intresserade och kunniga i takt med att utbud och försäljning av elbilar och hybrider ökar. Det ställer krav på oss. För att använda industrins eget favoritord – det är ”dynamiskt” just nu.

Hur ser urvalsprocessen ut när ni väljer bilar som ska testas?

Det är en blandning av efterfrågan från oss och utbud från importörerna. Vi testar minst tre bilar i varje nummer och i den ideala världen ska de vara så nära konkurrenter som möjligt, men det går tyvärr inte alltid att få till. Somliga importörer har många olika modeller att ställa till förfogande, andra knappt några.

Vad ligger störst fokus på generellt när du testar bilar?

Vi Bilägare har en etablerad testrutin där alla olika delar är lika betydelsefulla: ekonomi, komfort, rostskydd, strålkastareffektivitet, köregenskaper, säkerhet, barnsäkerhet etc. Viktigt är att hela tiden vara nyfiken och att ha ett kritiskt sinnelag.

Om du skulle vara en bil, vilken skulle du vara då?

Något ytterst traditionellt och omärkligt skulle jag tro, kanske min nio år gamla Opel?
 

Vi säger stort tack till Calle för fantastiska svar och härlig läsning, vi ser redan fram emot nästa tillfälle!