OKQ8 Scandinavia utsett till mest hållbara varumärket i branschen
Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.
– Vi arbetar med hållbara lösningar i alla delar av vår verksamhet och att hjälpa våra kunder att välja rätt. Den här utnämningen är återigen ett kvitto på att vårt arbete lönar sig, säger Andréa Haag, Director Sustainability & Communication på OKQ8 Scandinavia.
OKQ8 Scandinavia utgår från FN:s tio principer för hållbar utveckling (Global Compact). Det innebär att man praktiserar hållbarhet på många plan där alla medarbetare inom företaget är med och bidrar genom sitt dagliga arbete. Under året har man dessutom satsat extra mycket på social hållbarhet och minskat utanförskap, t ex genom samarbeten med Fryshuset samt praktikprogram för nyanlända flyktingar.
OKQ8 Scandinavia har utsetts till bäst i branschen på hållbarhet under fem av de sex senaste åren.
Segrarna i indexet totalt blev Apoteket i Sverige, Tine i Norge, Urtekram i Danmark och Valio i Finland.