Motion - 2024 / 2
M2. BEHÅLL DE REGIONALA VALBEREDARNA
SYFTET MED MOTIONEN
Att förbättra lokal demokrati och förankring kring valen som sker till OK:s regionala uppdrag.
BAKGRUND
Valberedarnas roll, funktion och sammansättning
Vi läser med bestörtning på Mitt OK att styrelsen planerar att återigen föreslå en stadgeändring som innebär att de regionala valberedningarna tas bort. Man har nu tagit hjälp av OK-råden för att finslipa argumenten. Förslaget var från början att ersätta de regionala valberedarna med en ny central om 15–35 ledamöter vilket motsvarar uppemot hälften av det totala antalet valda valberedare i dagsläget. Nu ändrar styrelsen sitt förslag till 1–35 ledamöter och minst en representant från varje region.
VALBEREDNINGENS FUNKTION ÄR:
Att bereda val av OK-råd och ägarombud
Att vara opartisk gentemot de roller man bereder val till
Att se till att förslag till förtroendevalda speglar samhället och att alla medlemmar representeras
Styrelsens förslag är ett hot mot föreningsdemokratin då det innebär att en junta kan styra över alla val och dessutom kan valberedningen vara jävig när delar av OK-råden/ ägarombuden själva ingår i valberedningen. Stadgan har nyligen ändrats och tydliggjort att valberedare inte kan vara ägarombud samtidigt och vice versa. Så förslaget går stick i stäv med nuvarande stadga avseende jäv.
Vi har alltså i dagsläget ”en” valberedning om ca 70 personer uppdelad i små grupper runt om i landet för att kunna valbereda 23 OK-råd om totalt 2–300 personer. Det gör det demokratiskt då många personer deltar och även rättssäkert då uppdelningen i regionala grupper gör att inte en persons handlingar får konsekvenser för alla val i hela föreningen.
Skulle 1–35 personer kunna göra alla valberedningars jobb? Mycket av valberednings- arbetet går ut på fysiska möten, telefonkontakt m.m. Det blir nog dubbelt så mycket jobb med att intervjua alla kandidater om inte mer om vi inför en valberedningsjunta. Sen ska vi inte sticka under stol med att en del av arbetet är avhängigt personkemin. En del av resultatet av valberedandet är tack vare den personliga kontakten som valberedare och kandidater har. Man vet hur man ska prata för att få en person att kandidera och det kan vara avgörande för, hur det samtalet sker och vem som för det, om vi får en viss kandidat att fullfölja eller hoppa av. Det arbetet kommer en mindre central valberedning ha mycket svårare för att göra.
REGIONAL INDELNING
Problemet är möjligen regionerna som sådana. Det är statiska gränser i uppdelningen av föreningen som främst tar sig i uttryck av uppdelningen i regionala OK-råd och regionala valberedningar. Dessutom har regionerna ibland en onaturlig gräns som inte stöttar det naturliga flödet av människor mellan jobb, handel och bostäder. Man bor alltså i en region men jobbar/handlar i en annan vilket gör att kontaktnät inte stämmer med regionens gräns. Tidigare var OK indelat i distrikt och dagens regioner består av flera distrikt som på kartan varit närliggande men inte nödvändigtvis haft så mycket flöden av människor mellan dem så man funderar på ”varför vi hör till samma region som dem”.
Medlemmarna är ju alla medlemmar i samma förening oavsett var de bor för tillfället. Rörligheten på bostadsmarknaden och arbetsmarknaden har knappast blivit mindre på senare år utan snarare tvärtom så ofta uppstår problem i vilken region medlemmen tillhör. Det påverkar naturligtvis även förtroendevalda som bör tillhöra regionen. Om en ledamot i ett OK-råd eller en regional valberedning flyttar så påverkas regiontillhörigheten men inte personens engagemang eller gruppens dynamik. Det kan till och med vara bättre med personer som inte hör till den ”egna” regionen.
Ägarombud kan vara det oavsett bostadsort och således tillhöra en annan region än den man är bosatt inom. Om en förtroendevald som passar bra i gruppen och tillför något skulle flytta kan den personen fortsätta i samma regions OK-råd. På liknande sätt skulle ett OK-råd eller en regional valberedning som saknar ledamöter kunna ”adoptera” från andra regioner. Det är kontaktnät och mötesform som sätter gränser och inte region- indelningen som sådan.
Skulle en annan regionindelning med ett annat val av vilka kommuner som ingår i regionen vara bättre? Eller att återinföra distrikten, som vissa föredrar, vara bra? Svaren beror helt på vilka kontaktnät som finns och vilka mötesformer som väljs. Men närheten till en centralort (centrum för arbetsplatser eller handelsområden) underlättar. Till viss del kan flödena vara större mellan regioner p.g.a. var centralorten finns än inom regionen.
Flödena av både människor och kontaktnäten beror på infrastrukturen och ibland är den på tvären jämfört med nuvarande regioner.
VALSYSTEM
Digitala val är bra för dem som har svårt att ta sig till ett fysiskt möte eller inte har tid vid en viss dag eller tidpunkt. Då kan de rösta under en längre period digitalt när det passar dem. Det skapar dock inte engagemang för att rösta om valberedningar som sällan är fler kandidater till än antalet platser vilket återspeglas i valresultaten. Någon kandidat har fått 28 röster medan de flesta har fått runt 10 - 15 röster vardera och ytterligare några bara enstaka röster. I två regioner fanns det fler kandidater än antal platser men i övriga valdes alla in.
Det finns också en praktisk skillnad i valen av ägarombud respektive valen av regionala valberedare. Vid valen av de förra får man efter röstningen en kopp kaffe och en bulle att hämta på macken men vid val av regionala valberedare får de röstande inte det. Det ska inte vara avgörande men känns lite nesligt att en sådan åtskillnad görs.
Det är ingen större förbättring jämfört med när valberedare valdes på de fysiska region- stämmorna. Skillnaden är nu att det finns en risk att nya valberedare är helt nya som förtroendevalda inom OK, aldrig varit på en regionstämma förut och inte känner någon av de tidigare förtroendevalda eller andra inom förbundet. Det kan ge nya viktiga infalls- vinklar men om överlämning och introduktion inte går bra kan mycket gå förlorat mellan bytet av valberedning. Därför vore det bättre att i demokratisk ordning ta fram förslagen på valberedare på en regionstämma eller motsvarande möte på plats ute i regionen. Där kan man träffa varandra och diskutera innan ett formellt val sker och då är alla parter mer införstådda med vad allt innebär.
FÖRSLAG
Valberedarnas roll, funktion och sammansättning
Det är klart att vi fördelar allt det tunga valberedningsarbetet bättre på flera små valberedningar än en stor (nåja hälften så många ledamöter att arvodera men en enda organisatorisk enhet som är större än varje enskild regional valberedning). Det gör ju att fler personer delar på arbetet. Det innebär också att arbetet sker mer lokalt och bättre förankras lokalt. Valberedningarna ska fortsatt vara opartiska gentemot OK-råden och alltså inte ha representanter från OK-råden.
Regional indelning
OKQ8 har inte stationer i alla kommuner men det är inte heller så att man bara tankar ”hemma” nära sin bostad utan på vägen till/från de resmål man har. Så varför ha OKQ8:s regionindelning som bas? Snarare borde det vara baserat på var ett flöde mellan handel, arbetsplatser, skolor med flera resmål vara mer naturligt. Då blir det svåra att avgöra hur stor regionen får vara och hur snäva gränser man ska göra. Rent praktiskt fungerar dagens regionindelning bra. Till och med personer bosatta utanför regionen kan fortsätta och även nyrekryteras utan problem. I brist på bättre förslag ser vi ingen anledning till att ändra regionindelningen.
Valsystem
Valen av regionala valberedningar har sällan särskilt högt valdeltagande bland medlemmarna sen digitala val infördes utan kan ses som det bortglömda valet. Kanske beror det på ett lågt intresse hos potentiella kandidater. Främsta anledningen är nog att rollen är okänd för vanliga medlemmar. Sker valet på ett fysiskt möte istället, som på den tiden regionstämmorna var på plats, skulle kunskapen om och intresset för att rösta kunna vara högre. Dessutom borde valberedarna i större utsträckning rekryteras underifrån (medlemsbasen) än genom OK-rådens försorg. Det är en speciell situation då valberedandet vartannat år är omvända förhållandet då OK-råden intervjuar och föreslår valberedningar som sedan intervjuar och föreslår OK-råden. Nomineringar kan med fördel ske via hemsidan som nu men att omröstning sker vid ett fysiskt möte med möjlighet till förtidsröstning (digitalt eller på annat sätt).
MÅLSÄTTNING
Motionärerna vill att valberedningens funktion tas på allvar och att det arbete som alla regionala valberedare gör inte nonchaleras genom att arbetet centraliseras till en mindre arbetsgrupp. Snarare tvärtom att den lokala förankringen stärks ytterligare.
YRKANDE
Att styrelsens förslag (om att ändra stadgan från att ha regionala valberedningar till en central valberedning) till föreningsstämman avslås.
Att varje region alltså i fortsättningen har en regional valberedning.
Att uppmuntran till de som röstat i valet av regionala valberedare ges i likhet med de som röstat i valen av OK-råd/ägarombud.
Johan Björling, 1725636 Christer Guteman,4905279 Sven Eklund, 5080898
Motionärerna lyfter fyra frågor. De två första bygger på en missuppfattning att styrelsen ämnar framlägga ett förslag om ändrad ordning för val av regionala valberedare.
Styrelsen har inget förslag som säger något annat än att nuvarande ordning ska fortsätta att gälla.
När det gäller uppmuntran av deltagande i valet av regionala valberedare är det ett utmärkt förslag och dessa ska självklart behandlas på samma sätt som deltagare i val av ägarombud.
Den avslutande frågan handlar om utredning av valsystemet av regionala valberedare. Saken har utretts, senast i samband med införandet av digitala val. Vid det senaste valet till regionala valberedare deltog 2 500 medlemmar i valet. Det är långt fler än vad som deltog i regionala stämmor på den tiden dessa anordnades.
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
Att anse motionen besvarad
Föeningsstämman beslutade
Att anse motionen besvarad