Motion - 2024 / 16
M16. TYDLIGGÖR SYFTET FÖR OK EKONOMISK FÖRENING FÖR EN HÅLLBAR OMVÄRLD OCH FOSSILFRI FRAMTID
BAKGRUND
Framtiden för Sverige, Europa och världen är fossilfri. För denna tid måste OK ekonomisk förening förändra sig i grunden och även ställa om sin styrning av föreningen. Därför föreslås det att vissa justeringar görs i ändamålsparagraferna för föreningens stadgar.
OK ekonomisk förenings ändamål och syfte beskrivs i stadgarnas inledning. Där står det följande:
”//
OK ekonomisk förening (OK) utgår i sin verksamhet från de sju kooperativa grundprinciperna
Frivilligt och öppet medlemskap Demokratisk medlemskontroll Medlemmarnas ekonomiska deltagande Självständighet och oberoende Utbildning och information
Samarbete mellan kooperativa föreningar Samhällshänsyn
OK främjar dessa principer både nationellt och internationellt. OK är partipolitiskt och religiöst obunden.
§ 1 ÄNDAMÅL OCH VERKSAMHETENS ART 1.1
Föreningens ändamål är att främja sina medlemmars ekonomiska intressen genom att möjliggöra hållbar mobilitet och energi för alla
att med sunda investeringar skapa förutsättningar för både samhällsnytta och långsiktig ekonomisk nytta till våra medlemmar och kunder.
1.2
Föreningen ska trygga förverkligandet av sitt ändamål genom att bygga upp ett eget kapital som garanterar föreningens oberoende och framtida utveckling.
1.3
Föreningen ska bedriva verksamhet i syfte att uppnå ändamålen ovan, till exempel inom branscherna fordon och energi. Föreningen kan bedriva hela eller delar av sin verksamhet i hel eller delägda bolag.
Föreningens verksamhet ska bedrivas med god etik. //”
Utöver att justera ändamålsparagraferna så bör ett namnbyte utredas för att attrahera nya målgrupper där föreningen ska vara det självklara alternativet för att engagera sig för en fossil fri framtid. Paragraf 2.1 i stadgan bör således ses över av styrelsen.
YRKANDE
att det i paragraf 1.1 i stadgan efter ”ekonomiska intressen” läggs till: ”och en hållbar omvärld”
att det i paragraf 1.1 läggs till två nya punkter efter den andra punkten:
”//
att verka för en fossil fri framtid
att vara en aktiv part för att driva på den hållbara omställningen //”
att styrelsen får i uppdrag att utreda ett namnbyte för en mer samtida identitet. Framtida förslag på ny identitet ska vara i linje med den hållbara omställningen och attrahera nya målgrupper där föreningen ska vara det självklara alternativet för att engagera sig för en fossil fri framtid.
Eric Stark, Mölndal
I motionen yrkas att i OK:s stadgar utvidga ändamålsparagrafen – beskrivningen av de medel med vilka OK ska verka för att stödja ändamålet för föreningen – med ytterligare två punkter om att ta en mer aktiv opinionsbildande och pådrivande roll i att medverka till omställningen mot ett mer hållbart samhälle.
I lagen om ekonomiska föreningar stadgas att ”En förening ska anses vara en ekonomisk förening om den har till syfte att främja medlemmarnas ekonomiska intressen…”.
Eftersom stadgarna ska vara stringenta och formulerade på ett sådant sätt att texten inte behöver justeras ofta, är det lagstiftarens ord som styrelsen har tagit fasta på. Dessutom har stadgarna också redan idag lydelsen att OK ska verka inom hållbar mobilitet och energi samt sunda investeringar. Enligt styrelsen är den nuvarande stadgeformuleringen tillräcklig och tidlös, vilket en stadgeformulering bör vara.
Motionens andra yrkande handlar om att ge styrelsen i uppdrag att utreda ett namnbyte för föreningen.
OK:s varumärke, firmanamn och logotype är inarbetade och välkända. Det bekräftas av två olika varumärkesundersökningar som genomförts 2015 och 2020. Vid den förra var 57 procent positiva till OK, varav 31 procent tydligt positiva, och endast 2 procent negativa. Vid den senare sade sig 56 procent känna till och ha varit i kontakt med OK och ytterligare 28 procent känna till oss, det vill säga totalt var OK då känt för 84 procent av de svarande. Dessa siffror styrker styrelsens uppfattning att OK är ett välkänt varumärke såväl på de marknader vi verkar inom som i det omgivande samhället. Att byta namn på OK är en dyr och resurskrävande process som endast bör påbörjas om vi är i behov en om positionering. Med stöd av varumärkesundersökningarna anser styrelsen att OK i nuläget inte har behov av ett sådant arbete.
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
Att avslå motionen
Föreningsstämman beslutade
Att avslå motionen