Motion - 2024 / 15

M15. TA BORT GLAPP MELLAN ORGANISATIONERNA OK OCH OKQ8

Kategori
Demokrati
Motion

Bakgrund OK ekonomisk förening behöver decentralisera sin verksamhet så den kommer närmare ägarna som regionerna ska representera.

Det finns samverkan mellan OK och OKQ8 organisationer som vi medlemmar/ägare behöver få hjälp att förstå och stå upp för så samarbetet kan öka med OKQ8-stationema i de regioner som har stationer.

Detta är utlovat sedan tidigare men har inte utförts. För att kunna kommunicera med regionens medlemmar/ägare behöver regionen veta vilka de är. Först då kan en konstruktiv verksamhet skapas med dialog och kontakt som krävs för att verksamheten ska kännas meningsfull.

Regionerna vill nu synas mer ”på kartan” och upplever att det är väldigt olika i olika delar av landet. Ofta uppfattas inte OK:s ägarombud som någon naturlig kontakt av OKQ8- stationerna och ingen vet vilka som styr vad. Ägarna får stå till svars för reklam som OKQ8 gör utan att ha blivit informerade om den eller kunnat påverka den.

FÖRSLAG

För att kunna genomföra regional verksamhet behöver Regionerna tillgång till medlemsregistret för sin egen region.

OK-regionerna bör utbyta kontakter med de som driver OKQ8-stationer inom sin region. För detta behöver OKQ8-regionerna få mandat genom OK-ledningen samtidigt som OKQ8-ledningen går ut till sina stationer så det blir ett mottagande och välkomnande.

Att bygga dessa relationer skapar och förstärker en mer positiv och tydlig identitet. Marknadsföring via samtal och kontakter ökar känslan av samhörighet.

Det skapar större möjlighet att genomföra en regional verksamhet i samverkan.

VI YRKAR ATT

Styrelsen i OK ekonomisk förening ser till att Regionerna får möjlighet att direkt- kommunicera med medlemmarna/ägarna i sin region.

 

Styrelsen ser till att Regionerna ges en kontakt med stationerna i regionens område och att stationerna får veta hur OK - ekonomisk förening är uppbyggt samt vem som är kontaktperson i den region stationen tillhör.

 

Olle Sjögren 1190857 /

0735-405110

Catharina Rehnfeldt 4227726 /

0703-474165

Ylva Hedman 5005805/

0707-813119

Conny Mörke 4862489/

0720-524506

Leopold Malmkvist

0793-323764

 

Styrelsens utlåtande

Motionärerna sätter fingret på två väl kända utmaningar inom OK; att OK:s och OKQ8:s inbördes relation upplevs som otydlig inom bägge organisationerna samt att de förtroendevaldas möjligheter att kommunicera direkt till medlemmarna upplevs begränsade.

Den första utmaningen, att öka kännedom om OK och föreningens förhållande till OKQ8:s verksamhet, stationerna och personal samt naturligtvis att utveckla OK förtroendevaldas kännedom och kunskap om OKQ8:s förutsättningar och verksamhet, är något som har lyfts flertalet gånger och som har adresserats i olika sammanhang.

Bland det som görs kan nämnas att OKQ8 har ett utbildningsmaterial för anställda i vilket information om OK, de övriga OK-föreningarna, förtroendevalda och medlemmar är en del. Utbildningen ska genomgås vid nyanställning och därefter årligen.

Vidare satsar OKQ8 stort på medlemskapet genom det så kallade Medlemsprogram 2.0, där medlemmen har ett förnyat fokus och lyfts fram inom organisationen. Satsningen har inneburit ett ökat medlemsantal och för medlemmarna som resurs och ägare inom bolaget. Men självklart finns det mycket kvar att göra, och det är viktigt att OKQ8 fort- sätter att fokusera på medlemsnyttan i sin marknadsföring och övrig kommunikation.

Såväl styrelsen som staben liksom förtroendevalda behöver fortsatt att i dialog med OKQ8 utveckla dess förståelse för den ekonomiska föreningen OK, vad vi står för och vad det innebär att vara en del av den svenska kooperationen. Vi ska fortsätta det arbetet, exempelvis kan OK-råden bjuda in säljchefer från de regionala stationerna till en medlems- aktivitet. Kontaktinformation till samtliga säljchefer finns på OKQ8.se/pa-stationen/ bensinstationer.

Vad gäller den andra utmaningen, möjligheterna till direktkontakt med regionens medlemmar, finns sedan en tid tillbaka, en väl utarbetade kanaler för detta. Givet dagens lagstiftning avseende GDPR vad gäller hantering av personuppgifter, är föreningens lösning att hålla personuppgifterna i ett slutet system.

Samtliga regioner som så önskat har fått e-postutskick med inbjudan till regionala aktiviteter ordnade. Framförhållning är dock viktigt eftersom man behöver ansöka om utskicket minst tre månader innan aktiviteten.

Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta att

Att        anse motionen besvarad

Stämmans beslut

Föreningsstämman beslutade

Att anse motionen besvarad