Motion - 2024 / 13
M13. OK BETYDER OLJEKONSUMENTERNA
BAKGRUND
Det är idag väldigt otidsenligt och krockar med den klimatsituation som vi alla intensivt kommer att behöva bemöta med intensiva åtgärder.
OK - Oljekonsumenterna hanterade oljorna till bostäder och har nu slutat med det. Vi har haft en motion om att ändra OK-namnet och blivit bemötta från styrelsen med synpunkter som att namnet OK är inarbetat och känt och att det skulle vara dyrt att ändra.
FÖRSLAG
Låt oss göra om betydelsen till att OK står fört ex Organiserade Konsumenter. Det var så innebörden om OK grundades. Då hette den inköpscentralen (IC) – ett gemensamt sätt att göra inköp till förmån för medlemmarna.
Man ändrar innehållet och marknadsför ett nytt tänkande i stället för att göra om logotyp. Det här är viktigt för att visa vårt klimatengagemang.
Vi bör också fylla det med innehåll så alla kan motivera namnändringen. Idag håller vi på att bemöta behoven genom att bygga ut laddstolpar för att köra bilar med eldrift, göra bilpooler och andra lösningar.
Förkortningen OK är densamma men betydelsen är ny.
Inför kooperationens år 2025 kan OK visa upp att vi har organiserade konsumenter.
YRKANDE
OK ändrar betydelsen till t ex Organiserade Konsumenter
Styrelsen får i uppdrag att bestämma marknadsplan och datum för presentationen samt förankra den hos våra regioner och de övriga OK kooperativen i Sverige och Danmark så alla är med på ”banan”.
Nytt budskap om att OK tar ett steg framåt i arbetet för klimatet för ett nytt tänkande.
Olle Sjögren Medlemsnummer
1190857
073-5405110
Magnus Hunhammar /
5009940
070-5304164
Catharina Rehnfeldt
4227726
070-3474165
Ylva Hedman
5005805
070-7813119
Conny Mörke
4862489
072-0524506
Leopold Malmkvist
079-3323764
Martin Prieto Beaulieu.se
070-2132055
Mats Heinerud
073-3704970
OK betyder inte Oljekonsumenterna. OK ekonomisk förening är namnet sedan bildandet 1994 genom sammanslagning av flera regionala OK-föreningar.
OK:s varumärke, firmanamn och logotype är inarbetade och välkända. Det bekräftas av två olika varumärkesundersökningar som genomförts 2015 och 2020. Vid den förra var 57 procent positiva till OK, varav 31 procent tydligt positiva, och endast 2 procent
negativa. Vid den senare sade sig 56 procent känna till och ha varit i kontakt med OK och ytterligare 28 procent känna till oss, det vill säga totalt var OK då känt för 84 procent av de svarande. Dessa siffror styrker styrelsens uppfattning att OK är ett välkänt och hållbart varumärke såväl på de marknader vi verkar inom som i det omgivande samhället. Det pågår ständigt ett förändringsarbete inom föreningen som handlar om att rusta oss för och att möta framtiden med hållbara affärer till gagn för våra medlemmar och bolag.
Det lämpliga är att ett sådant arbete får verka och att OK finner sin plats i en ny tid. Risken är annars stor att namnet i sig ånyo blir en begränsning.
OK är således ett mycket starkt varumärke och vad vi väljer att tolka in i det är relativt fritt redan idag. Styrkan är redan idag flexibiliteten och att vi kan ”ladda” varumärket med olika innehåll för att nå olika målgrupper. Det är få förunnat ha ett sådant starkt och flexibelt varumärke. Exempelvis har förkortningen använts i marknadsföring som ”Okej” med god framgång.
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
Att avslå motionen
Föreningsstämman beslutade
Att avslå motionen