Motion - 2024 / 1

M1. KÖRKORT – DEN NYA KLASSFRÅGAN

Kategori
Medlemsnytta
Motion

Att alla ska ges samma chans att utbilda sig har sedan lång tid varit en självklarhet i Sverige. Och det viktigaste argumentet har varit att det inte ska vara föräldrarnas köpkraft som avgör vilken utbildning, och vilket arbete, deras barns ska kunna efterfråga och söka sig till. Men trots att ett eget körkort i dag allt som oftast är ett krav för allt fler jobb så är det just plånboken som hindrar många unga från att i dag ta körkort.

Allt färre ungdomar tar nämligen körkort. 1980-talet tog närmare 70 procent av

18-åringarna körkort. I dag är siffran nere under 30 procent. Och detta är förstås direkt kontraproduktivt i ett samhälle där ett eget körkort tidigare räknades som en av baskunskaperna in i vuxenlivet.

I inget annat land i Europa tas så få körkort som i Sverige och huvudorsaken till minskningen är de ständigt ökande kostnaderna. De senaste 10 åren har kostnaden för ett körkort i stort sett fördubblats i fasta priser. I dag ligger snittkostnaden på drygt 25 000 kronor, men det är inte heller ovanligt att ungdomar får betala långt över 30 000 kronor innan teoriprov och uppkörning är avklarade och ”lappen” deras. Då är både trafik- skolornas och Trafikverkets avgifter inräknade. Då är det lätt att förstå att många ungdomar i dagens Sverige stängs ute av ekonomiska skäl.

Men olika finansbolag har här upptäckt en ny lukrativ marknad för utlåning av pengar. Man slår helt enkelt mynt av situationen genom att, i samarbete med de privatägda körskolorna, erbjuda körkortslån till 15 procents ränta. Körkortsugna ungdomar erbjuds alltså körkort kredit. Är det en sådan start vi vill ge våra ungdomar? Vill vi verkligen att de skall börja sina vuxenliv med stora låneskulder för körkort samtidigt som de ska sätta sitt första bo på plats?

Väg- och transportforskningsinstitutet har i en undersökning redovisat att körkortet sedan många år har förvandlats till en tydlig klassfråga. 18-åringar från arbetarfamiljer har i dag sällan pengar till vare sig körkortstillstånd, uppkörningar eller själva körkortsutbildningen, medan Jämnåriga från övre medelklass både tränar bilkörning privat, går på körlektioner och tar körkort i betydligt större utsträckning.

Körkort är även en viktig arbetsmarknadspolitisk fråga, då ett sådant i dag oftast fordras för att få jobb. Allt fler arbetsgivare kräver i dag körkort för anställning, och här uppstår någon form av moment 22; utan körkort inget arbete – utan arbete inga pengar till körkort. Följaktligen tar bara omkring var fjärde ungdom i dagens Sverige körkort, att jämföra med 60 procent för 20 år sedan. I storstäderna är siffran så låg som var tionde!

Att kunna ta körkort är betydelsefullt också ur jämställdhetssynpunkt.

Demografin i landet visar att allt fler lever allt längre och detta kommer givetvis att ställa stora krav på samhällets omsorg och service framgent. Men även inom omvårdnadsyrket ökar medelåldern från år till år. På gymnasiets omvårdnadsprogram går elever – och det är ingen hemlighet att detta oftast rör sig om tjejer – som sökt sig till vården, och många av dem förväntas efter examen kunna resa runt och vårda våra gamla i hemmen. Hur ska samhället möta upp detta.

Samtidigt visar det sig att det är allt fler unga som kör bil olagligt. De kör helt enkelt bil utan att ha något körkort. De höga kostnaderna anses vara en av huvudförklaringarna till en ganska dramatisk ökning den senaste tioårsperioden.

Så utöver att vara en klassfråga och en jämställdhetsfråga är detta alltså en trafik- säkerhetsfråga. Och det är här vi menar att OK ekonomisk förening kommer in i bilden

OK/IC har ju en fin historia att luta sig mot när det gäller körkortsutbildning. OK Trafikskola, med anor från 1945, bedrev tidigare en både omfattande och populär verksamhet, där man som medlem fick återbäring även på teori- och körlektionerna. Verksamheten avvecklades dock under 1970-talet, och det fanns kanske sakliga skäl till det då? Vad vet vi?

Men visst borde vårt fina medlemsägda, kooperativa företag återigen kunna ta på sig ett samhällsansvar genom att ännu en gång börja erbjuda kvalitativa körkortsutbildningar till någon form av självkostnad? Visst borde vi kunna se detta som en framtidsinvestering där vi knyter till oss morgondagens bilförare och stationsbesökare framför näsan på våra konkurrenter?

OK ekonomisk förening och OKQ8 behöver ju ständigt fundera över hur man skall vara det mest relevanta drivmedelsbolaget för kommande generationer och känner vi att körkortsutbildning i kooperativ regi skulle inrymmas i en både framåtsyftande och långsiktig strategi.

Med hänvisning till ovanstående yrkar vi att föreningsstämman beslutar;

att föreningsstyrelsen utreder förutsättningarna för att starta upp ett nytt dotterbolag med syftet att bedriva kvalitativ körkortsutbildning i egen regi.

att utredningen presenteras, och diskuteras, på kommande dialogträff med OK-råden hösten 2024, samt beslut om en eventuell start av en trafikskola fattas på 2025 års föreningsstämma.

Täby Kenneth Hörnqvist, Tommy Erkenvik, Agneta Lundahl Dahlström, Conny Fogelström, Hans Boström, Bo Gustafsson Grip, Camilla Henricson Bajas, Christina Hallingström, Lars Sundberg, Olle Hansson, Sune Dahlqvist, Sven-Olof Johannesson

 

Styrelsens utlåtande

Styrelsen delar motionärernas bedömning att det kan vara dyrt att ta körkort och att tillgången till körkort är viktigt utifrån såväl ett socialt som ett yrkesmässigt perspektiv.

Ökade kostnader för att ta körkort kan delvis bero på att det ställs allt högre krav på körkortstagare, en utveckling som i sig inte är negativ då det i kombination med andra åtgärder har bidragit till ökad trafiksäkerhet. Ökade krav utbildning för körkort, och att körkort eller förarbevis krävs för fler olika typer av fordon än tidigare samt att åldersgräns för vissa fordon har höjts, är bidragande till en positiv utveckling i trafiksäkerhet.

Samtidigt visar statistik från Transportstyrelsen och Ungdomsbarometern på att bil- intresset och körkortsinnehavet bland unga ökar. Körkortsinnehavet bland 18–19-åringar har ökat sedan år 2000 med mer än 60 procent.

Till skillnad från många andra europeiska länder finns också fortfarande möjligheten att övningsköra privat kvar i Sverige, något som för många, men självklart inte alla, kan vara ett sätt att undvika de högsta kostnaderna för körkort

Som motionärerna nämner har OK tidigare drivit trafikskoleverksamhet. Dessa avvecklades dock under mitten av 1980-talet på grund av bristande lönsamhet. Trafik- skoleverksamhet är kapitalintensivt med krav på investeringar i särskilda fordon, höga kostnader för ackreditering och tillsyn av Transportstyrelsen, särskilt utbildad personal och lokaler strategiska platser. Branschen är inte heller känd för höga vinstmarginaler. Att som motionärerna föreslår ordna affärsverksamhet till självkostnadspris låter sig inte 

göras i en ekonomisk förening, då verksamheten måste generera ekonomisk avkastning som kan återinvesteras för att inte stagnera och belasta föreningens resultat negativt.

Självklart är unga och unga vuxna föreningens framtida medlemmar och OKQ8:s framtida kunder. OKQ8 har initierat ett försök där man i samarbete med en körskola särskilt uppmärksammar nyblivna körkortsinnehavare att ta del av OKQ8:s fördelaktiga erbjudanden.

Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta

Att        avslå motionen

 

Stämmans beslut

Föreningsstämman beslutade

Att avslå motionen