Motion - 2023 / 13
M 13 – MOTION GÄLLANDE UTBILDNING AV OKQ8:S STATIONSPERSONAL
Idag pågår arbete med att förbättra och utveckla medlemsinflytandet, medlemsnyttan
och kommunikationen hos OK:s ekonomiska förening. Arbetet ska framför allt, leda till
att funktionerna medlem och kommunikation förbättras.
Vid ett flertal tillfällen när OK arrangerat medlemsdagar eller liknade arrangemang,
så konstaterar vi förtroendevalda, som arbetat i skift ute på OKQ8 stationerna, att
det finns saker som absolut måste förbättras i kommunikationen mellan OK och
stationspersonal.
Vi konstaterar att OK centrala kommunikation med stationschefer och personal är
mycket dålig på gränsen till noll. Man kan helt enkelt uppleva att bolaget OKQ8 är
bortkopplat från OK:s ägarkooperativa verksamhet fastän vi tillhör samma bolag, vilket
inte främjar medlemsinflytandet.
Vetskapen om att OK är en kooperativ organisation inom OKQ8 verkar finnas mycket
dålig kunskap om bland stationspersonalen. Likaså hur vår organisation är uppbyggd
med regionalt förtroendevalda och vad syftet är med våra medlemsdagar eller liknande
arrangemang.
För att främja medlemsinflytandet yrkas följande
Att OK:s ekonomiska förening ges uppdraget att genomföra en kort OK-utbildning
bland alla OKQ8 anställda som arbetar på stationerna.
Att utbildningen ska innehålla historik, framtid, organisationsuppbyggnad, regionalt
förtroendevalda och syftet med medlemsdagar eller liknande arrangemang.
Att utbildningen kan genomföras dels genom konferenser eller via nätet.
Att det på varje station ska finnas en plats reserverad för OK:s info till medlemmar
Charles Eriksson (4157062)
Ödeshög
OK äger 50 % OKQ8 AB, den andra hälften ägs av Kuwait Petroluem International.
OKQ8 har egen styrelse och vd. Det gör att möjligheten att påverka utbildningsinsatser
i detalj är begränsad.
Utbildning av stationspersonal ligger i det operativa ansvaret som OKQ8 ledning har,
och är inte en ägarstyrningsfråga även om styrelsen tycker att det är viktigt att all
personal inom vår koncern har kunskap om kooperation, om OK:s verksamhet och
givetvis om de fördelar kunderna har genom att vara medlemmar i OK.
Alla anställda inom OKQ8 ska genomgå en grundläggande utbildning kring medlemskap
och kooperation. Denna är framtagen för att ge mer kunskap om kooperationen
och OK-föreningarna samt hur medlemskapet i OK skiljer sig från andra medlemskap.
På OK:s hemsida finns den information som motionären menar behöver förmedlas till
OKQ8:s personal.
OK har ingen direkt möjlighet att styra över hur de enskilda stationerna är disponerade
och i vilken omfattning information som ges till OKQ8:s kunder.
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
att avslå 1 och 4:e attsatsen samt
att anse 2 och 3:e attsatsen besvarade.
Föreningsstämman beslutade
Att avslå 1 och 4:e attsatsen
Att anse 2 och 3:e attsatsen besvarade