Motion - 2019 / 1

M1: Vad ska OK stå för?

Kategori
Övrigt
Motion

Många av våra medlemmar idag vet inte vad förkortningen OK står för. Endast de mer insatta medlemmarna vet att det står för Oljekonsumen-terna. Det är inte märkligt att så är fallet, då vi sällan stoltserar med förkortningens betydelse. Detta är fullt naturligt i en tid då olja pekas ut som boven till många av de miljöproblem som finns.
OK är också en organisation som försöker vara i framkanten då det kommer till hållbarhet och är positivt inställd till satsningar på alter-nativa och miljövänliga bränslen. Det är då, i vårt tycke, läge att byta betydelse för OK - till en ny betydelse som är i samklang med vem vi är och vad vi står för. Vårt förslag är att av ekonomiska skäl helt enkelt byta innebörden av bokstäverna ”O” och ”K” och låta dem framhäva vad vi står för och vilka vi är som organisation.
Ett förslag på ändrad betydelse är att ”O” står för ”Oberoende”, vilket är en av de kooperativa grundprinciperna, och att ”K” står för ”Koope-ration”. Ett sådant namnbyte möjliggör för oss att stå upp för vilka vi är och kan även bidra till ökad kunskap och folkbildning om koopera-tionen hos såväl medlemmar som anställda. Samtidigt synliggörs det kooperativa som är kärnan för vår verksamhet oavsett vilka drivmedel vi säljer.
Därför föreslår vi stämman:
Att:    OK ekonomisk förening utreder möjligheterna till en mer tidsenlig betydelse av OK än Oljekonsumenterna.

ohn-Erik Wallace, Sune Hylén, Gun-Britt Eriksson, Ingela Svensson,  Kent Nilsson, Ralf Sykfont, Tomas Lindström, region 28 Södra Skåne

Styrelsens utlåtande

U1: Styrelsens utlåtande och förslag till beslut 
  Vad OK står för är sannolikt inget som är känt för den breda allmän-heten. Varumärket är starkt i sig och förkortningen som sådan är väl etablerad. 
     Det pågår ett förändringsarbete inom föreningen som handlar om att rusta oss för och att möta framtiden både organisatoriskt och affärsmässigt. 
     Det lämpliga är att ett sådant arbete får verka och att OK finner sin plats i en ny tid. Risken är annars stor att namnet i sig blir en begränsning ånyo. 
     OK är som sagt ett mycket starkt varumärke och vad vi väljer att tolka in i det är relativt fritt redan idag. Exempelvis har förkortning-en använts i marknadsföring som ”Okej” med god framgång. 
    Styrkan är redan idag flexibiliteten och att vi kan ”ladda” varumär-ket med olika innehåll för att nå olika målgrupper. Det är få förunnat ha ett sådant starkt och flexibelt varumärke. 
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta 


Att   anse motionen besvarad

Stämmans beslut

Föreningsstämman beslutade 

att anse motion 1 besvarad.