Förslag - 2024 / 1
Includera även Chademo vid investering i nya snabbladdare
Bakgrund
Jag har som ny elbilsägare (köpte en begagnad elbil för ett år sedan) upptäckt ett problem då jag försökt åka till OK för att ladda min elbil. Har nu noterat vid Alla (de jag har besökt) nya snabbladdare på OK att det saknas chademo koppling, det finns bara CSS sladdar. Lite konfunderad så mailade jag till OKs kundservice och fick då till svar att man bara installerar CSS snabbladdare eftersom detta numer är den nya EU standarden. Detta trots att det i sverig finns en fordonsflotta på ca 15.500 bilar med chademo kontakter som var (är) standard på de japanska bilmärken som saluförs i sverige. Fram till 2020 så var denna kontakt standard på dessa. De flesta konkurrenter har snbbladdningsstolpar med dubbla sladdar för både CSS och chademo på åtminstone ett par av alla nya installationer om inte på alla (t.ex. circleK i nacka). (Kontrollera gärna uppgift om antal bilar med chademo med vägverkets fordonsregister, jag fick siffran från elbilsuppropet, men den verkar rimlig om man tänker sig ca 10 års försäljning)
Yrkande
Jag yrkar att - Ett par snabbladningsstationer vid varje nyinstallation skall vara av den typen som både har CSS och chademo. - Man vid snabbast möjliga tillfälle, på de stationer man installerat nya css laddare, byter åttminsåne en eller ett par av dessa till sådana med dubbla kontakter.
Namn
Jan Söderman
Ort
Lidingö
OKQ8:s ambion är at etablera et snabbladdare rikstäckande i nätverket ll nyta för våra medlemmar och kunder. OKQ8:s övergripande ambion är at det ska vara lika enkelt at "tanka" sin elbil som sin bensinbil.
Laddmarknaden är forarande väldigt ny och tekniken förändras snabbt. När vi startade vårt projekt hade CCS-kontakten blivit europeisk industristandard och vi bestämde oss därför för at fokusera på denna typ av kontaktdon.
Vi förstår at bilägare med chademo-kontakten kan vara frustrerade över at vi inte säter upp laddningsinfrastruktur för dessa bilar. Antalet bilar med chademo-utag utgör mindre än 5 % av alla elbilar i Sverige och andelen minskar kraigt vilket gör at vi inte har möjlighet at etablera det i nuläget.
Marc Skriver Bayer
Ansvarig publik laddning OKQ8