Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Skogsväg

21 steg för en hållbar framtid

Ett nytt verksamhetsår är inlett och nya, spännande möjligheter och utmaningar väntar. Vi blickar inledningsvis tillbaka och lyfter exempel på initiativ som OKQ8 redan sedan tidigare verksamhetsår har varit involverad i.

Texten i den här artikeln kommer från en artikel hos OKQ8 år 2019. Det innebär att saker kan ha förändrats och utvecklats sedan dess.

Text: OKQ8, 2019

Erbjuder laddning utanför stationer

Nu börjar OKQ8 Scandinavia jobbet med att möta elbilisterna där de har ett behov av att ladda. Bland annat med erbjudanden om att köpa laddningsutrustning för hemmet och laddning på andra ställen än stationerna.

– Att tänka utanför stationerna är nytt för oss, men vi måste testa och se hur marknaden fungerar, hur vi kan tjäna pengar och samtidigt skapa ett mervärde för kunderna, säger Erik Stenströmer Moglia, Fuel manager på OKQ8 Scandinavia.

Antalet elbilar ökar snabbt i Sverige. Enligt branschsajten Elbilsstatistik.se rullade det i augusti i år drygt 90 000 laddbara bilar i landet. Vid årsskiftet beräknas de ha ökat till 110 000.

Prognosen för år 2030 är 2,5 miljoner laddbara bilar. Många aktörer vill ha en del av marknaden för laddning, exempelvis de stora elbolagen som redan är i gång.

– Men vi kan erbjuda alla typer av drivmedel. Kunden behöver bara välja en leverantör, och för företag är det smidigt att ha samma leverantör för samtliga drivmedel, säger Erik Stenströmer Moglia.

Att göra det enkelt och smidigt att ladda är också tanken med att erbjuda kunderna möjlighet att köpa laddningsutrustning för hemmabruk. OKQ8 går in och planerar, installerar och driftsätter laddningsstolpar och kan efter installation även erbjuda service.

– Det är naturligtvis möjligt att bara köpa utrustningen och själv välja leverantör av el, men vi kan också koppla på uppföljningsservice och andra tjänster. Visionen är att kunden ska styra sin laddning med OKQ8-kortet, och även ha tillgång till laddning på stationer och ute på staden via våra partner, säger Erik Stenströmer Moglia.

Eftersom antalet bilar ökar snabbare i Sverige än i Danmark så är det just nu fokus på satsningen i Sverige. Före årsskiftet ska verksamheten med installation hos både privatkunder och företagskunder vara i rullning.

– När vi väl har kommit i gång i Sverige så är det också lätt att applicera det på Danmark, säger Fuel manager Erik Stenström Moglia

Eldrivna transportbilar

Den eldrivna transportbilen Renault Kangoo Z.E har gått bra på hyrbilssidan hos OKQ8. Tio bilar har satts i trafik i Stockholm och Göteborg under året.

– Efterfrågan har varit bra. Oftast är det företagskunder som hyr när de har behov av extra transportbilar, säger Ulrika Blomberg, Rental manager på OKQ8.

Fler bilar planeras att köpas in.

– Hållbarhetsprofilen är oerhört viktig för oss. Tyvärr är tillgången på eldrivna bilar väldigt liten just nu. Men så fort det kommer nya modeller och tillgången ökar så ska vi ta in fler bilar.

Hållbara stationer

För att nå målet om klimatneutrala stationer 2030, så måste nya OKQ8- och Q8-stationer byggas efter hållbara principer. Dessutom krävs ett intensivt arbete med redan befintliga stationer. Europas första hållbara station var OKQ8 i Häggvik som invigdes 2012. I dag finns åtta svenska hållbara stationer, och två drivmedelfria hållbara butiker. Kalbygård Skov Nord och Syd är de första danska hållbara stationerna, byggda efter samma principer som de svenska – med hållbarhetscertifierade träelement, limträbalkar, sedumtak, solceller och mycket annat. Stationerna använder bara femtio procent av den energi som används av en ”vanlig” station av samma storlek och med samma serviceutbud. Detta tack vare bland annat solel, värmepumpar, värmeåtervinning, bra ventilationssystem och led-belysning.

OKQ8 station
Bild: OKQ8

 

De två danska stationerna är perfekta exempel på steg i riktning mot att nå 2030-målet för hela den skandinaviska verksamheten, enligt Morten Uttrup, Head of engineering. Men han understryker att det är skillnad på att bygga nytt och att uppgradera befintliga anläggningar.

– Att uppgradera de befintliga anläggningarna kräver stora investeringar, så ofta görs förändringarna i små steg. Först och främst handlar det om att spara på användningen av el, vatten och värme. Och att vi på de ställen där det är möjligt själva producerar elen, säger han.

Alla stationerna ska i dag ha ledbelysning och värmepumpssystem. Insatser görs för att optimera byggnadernas isolering och på många ställen har reningsanläggningar installerats i tvätthallarna för att minska vattenförbrukningen.

– Men nästa steg blir tyngre. Vi vill gärna installera fler solelsanläggningar på befintliga danska stationer, det skulle verkligen få oss att röra oss mot 2030-målet, säger Morten Uttrup.

Kunder vill kompensera

Två OKQ8-stationer, på Lidingö och i Malmö, har testat att ge sina kunder möjlighet att klimatkompensera, genom att swisha trettio kronor per trettio liter köpt drivmedel till Vi skogen. Det räcker till att plantera 1,5 träd.

– Det drog inte in så mycket pengar, men vi fick många positiva diskussioner mellan kunder och personal. Så vi inser att det krävs mer kommunikation om klimatkompensation, säger Janna Berg, Business developer Scandinavia.

Det finns också andra sätt.

– I en enkät sade femtio procent av de tillfrågade att de ville kompensera om vi lade pengarna på kortfakturan.

Glada kycklingar smakar bättre

När det på Q8-stationerna serveras kycklingnuggets och kycklingspett, likväl som sandwich, toast eller panini med kyckling, så kommer köttet från fåglar som har levt ett gott liv. De danska så kallade välfärdskycklingarna är bland annat frigående, får vistas på gröna områden och ges ingen antibiotika eller tillväxtmedel i fodret. Allt detta gör också att köttet blir saftigare och smakrikare.

Solpaneler ger ny energi

På taket till OKQ8-stationen i Ödeshög har 192 solpaneler monterats. De täcker 340 kvadratmeter tak och med tiden kommer den förnybara solenergin att täcka hela stationens behov av el.

– Det är spännande att vi är så tidigt med i satsningen, säger Jonathan Isaksson som är säljchef på stationen, OKQ8 Scandinavia vill ju att vi ska använda förnybar el och det är dit vi är på väg nu.

Philip Palmgren är Head of business development på OKQ8 Scandinavia och är därmed den som leder satsningen på mer solenergi.

– Vi räknar med sätta upp solpaneler på tre stationer till i år. Det är Tornby i Linköping, Säby i Uppsala samt Globen i Stockholm. Nästa år planerar vi för ytterligare tjugo stationer, säger Philip Palmgren.

All lokal produktion av solel kommer att direktanvändas ute på OKQ8-stationerna.

Grön el

OKQ8 är sedan länge leverantör av grön el till OK-medlemmar.

– Vår el är klimatsmart. Vi säljer enbart förnybar energi från vattenkraft, vindkraft och solenergi, säger Linnea Carlsson, Produktchef för OKQ8 El.

I takt med att OKQ8 Scandinavia satsar på solenergi (genom Kraftpojkarna) och E-mobility blir det ännu mer intressant att sälja el mer aktivt för att knyta ihop erbjudandet.

– Vi har redan i dag möjlighet att köpa tillbaka egenproducerad el från våra kunder. En viktig insikt är också att elbilen inte blir grönare än elen man laddar den med, säger hon.

Trygga tröjor

Personalen på OKQ8- och Q8-stationerna använder fleecetröjor som är Öko-tex-certifierade. En certifiering innebär att produkten uppfyller höga humanekologiska krav, det vill säga att den inte innehåller kemikalier i halter som är hälsoskadliga. De övriga arbetskläderna uppfyller till stor del samma krav, men är inte certifierade.

I takt med att OKQ8 Scandinavia satsar på solenergi (genom Kraftpojkarna) och E-mobility blir det ännu mer intressant att sälja el mer aktivt för att knyta ihop erbjudandet.

Fossilfritt på 100

Genom samarbetet mellan OKQ8 och Tanka kommer det helt förnybara drivmedlet HVO100 vid årsskiftet att finnas tillgängligt på 100 stationer i Sverige.

– Vi vill göra det enkelt och smidigt för våra kunder att köra fossilfritt, och därför är vi mycket glada över att tillsammans med Tanka kommer kunna erbjuda HVO100 på närmare 100 tankställen i Sverige, säger Erik Stenströmer Moglia, Fuel manager på OKQ8 Scandinavia.

Redan i dag är Tanka- och OKQ8- stationer i samarbete bäst på HVO100 med 55 tankställen över hela landet.

OKQ8 HVO
Bild: OKQ8

 

Det var från början nästan enbart lastfordon som utgjorde marknaden för HVO100, ett bränsle som minskar CO2-utsläppen med upp till nittio procent. På senare tid har allt fler tillverkare av personbilar börjat godkänna modeller för HVO.

En avgörande anledning till att antalet tankställen nu snabbt utökas är att Volvo godkänt de flesta dieseldrivna personbilar tillverkade efter 2015 för tankning med HVO100.

– Tanka ska ta in drivmedlet på ytterligare tjugo av sina stationer under hösten. Då vill naturligtvis inte vi på OKQ8 vara sämre, så innan året är slut ska vi tillsammans nå 100 stationer, säger Erik Stenströmer, Moglia.

Alla tankställen som erbjuder HVO100 kommer att vara anpassade för personbilar och nästan alla även för lastfordon.

Premiumdiesel på 20 stationer

GoEasy Diesel Extra ska före årsskiftet finnas på tjugo utvalda OKQ8-stationer i Sverige. Den nya premiumdieseln garanterar minst fyrtio procents inblandning av förnybart drivmedel i tanken.

– Vi garanterar också förbränningsegenskaper som är bättre än vanlig diesel, och den innehåller fler tillsatser som bland annat gör att man får en snabbare rengöring och bättre rostskydd av motorn. En ren motor arbetar mer effektivt, det håller därmed ner bränsleförbrukningen vilket sänker CO2-utsläppen, säger Erik Stenströmer Moglia, Fuel manager på OKQ8 Scandinavia.

Diesel Extra har tillsatser för lättare kallstarter och mjukare motorgång.

– En driftsäker och riktigt vass produkt. Jag skulle säga att det är den bästa på marknaden, säger Erik Stenströmer Moglia.

Efter att ha lanserat GoEasy Diesel Extra på tio stationer tas drivmedlet nu in på ytterligare tio stationer under hösten. Vilka stationer som får drivmedlet hänger ihop med efterfrågan.

För att få plats med Diesel Extra på fler pumpar har OKQ8 valt att ta bort E85 på vissa stationer.

– Efterfrågan på E85 har minskat, men drivmedlet kommer att finnas i närområdet runt de stationer där det försvinner, säger Erik Stenströmer Moglia.

E85 är fortfarande det mest lättillgängliga höginblandade biodrivmedlet och finns på nästan femhundra av OKQ8:s och Tankas stationer.

Miljömärkt bilvård

OKQ8-stationerna har valt Svanen som miljömärkning för bilvårdsprodukter. Det finns nu tre miljömärkta produkter inom OKQ8:s egna varumärken – OKQ8 avfettning, bilschampo och spolarvätska.

– Vi vill erbjuda produkter som gör så liten miljöpåverkan som möjligt. Det var därför vi valde Svanen som märkning, för att de ställer stränga hälso- och miljökrav. Vad jag vet är vi ensamma om att ha miljömärkta bilvårdsprodukter i eget varumärke inom bensinstationshandeln, säger Kategorichefen Per Halvarson.

Satsar på biogas

OK Värmland har öppnat tre nya biogasstationer i Värmland. Därmed finns biogas på fyra OKQ8-stationer och i en separat anläggning.

– Biogaspumparna är en del i ett projekt för att få i gång produktionen och försäljningen av biogas i Värmland. Vår del i det är att skapa försäljningsställen, säger vd Stefan Särnehed.

Nästa steg är att bygga en fabrik för biogasproduktion i Karlstadområdet.

– Vi ser biogas som det smartaste fossilfria alternativet, säger Stefan Särnehed.

Testar nya panthyllor

Q8 har i samarbete med Dansk Retursystem satt upp panthyllor vid soptunnorna vid ett antal Q8-stationer. Här kan bilister och andra besökare ställa några av de runt 140 miljoner pantflaskor och burkar som varje år hamnar i naturen eller i soptunnor i stället för att pantas. Med panthyllorna vill OKQ8 Scandinavia bli en del av en hållbar framtid, där vi återanvänder så mycket som möjligt.

Romkulor mot matspill

Kampen mot maspill är inte ny på Q8-stationerna. Det är mer än fyra år sedan det första matspillsprojektet startades – produktion av romkulor. I stället för att kassera felfria wienerbröd, omvandlades de till romkulor. Det är en bästsäljare i kategorin kakor, det säljs i genomsnitt tio kulor per dag på Q8-stationerna.

Starkare med Kraftpojkarna

OKQ8 Scandinavia har köpt bolaget Kraftpojkarna, Sveriges största distributör inom solenergi, energilagring och elbilsladdning. Framtida kunder kommer att vara både företag och privatpersoner.

– Den som önskar kan nu köpa ett helt energisystem av oss, säger Philip Palmgren, Head of B2C sales.

I nuläget är det oklart vilket namn Kraftpojkarna får.

– Jag har åsikten att OKQ8 är ett så starkt varumärke att vi måste synas mot slutkunden, säger han. Han ser också fram emot ökad elbilsuthyrning samt publika laddningsstolpar direktkopplade till solceller ute på stationerna.

Hyr bil och städa vägarna

Sedan den 1 oktober samarbetar OKQ8 med Städa Sverige, idrottens miljöorganisation som under trettio år har engagerat barn och ungdomar för att städa olika miljöer i Sverige, inte minst längs vägarna. Hyrbilskunder får frågan om de vill lägga på tjugo kronor på hyran och stödja organisationen. Pengarna går oavkortat till Städa Sverige. En billig peng för att slippa se nedskräpade diken.

Klimatsmart certifikat

OKQ8 Scandinavias B2B-kunder kan nu köpa ett CO2-certifikat för en ökad reduktion kopplad till köpt diesel. Reduktionen öronmärks inom OKQ8:s massbalans och bidrar till en mer klimateffektiv distribution. Då tillgången på klimatsmarta bränslen varierar i landet är alternativet att OKQ8 ska frakta bränslen runt till samtliga stationer och depåer (klimatosmart!). Vid köp av vanlig diesel kan man nu alltså ändå bidra till en ökad efterfrågan av klimatsmarta alternativ.

– Kunden får en skriftlig presentation, som visar hur många kilo CO2 som har öronmärkts. Den kan exempelvis användas i marknadsföring och vid upphandlingar, säger Andreas Corneliusson, som är Product manager energy vid OKQ8 Scandinavia.

Östersjön blir renare

Ett test med miljötänk och hållbarhetsfokus – och inte minst en insats för en friskare Östersjö. Det var tanken bakom satsningen på en båttvätt vid OKQ8-stationen vid Islingeviken på Lidingö.

OKQ8 är först i branschen med en båttvätt, och borstarna har snurrat mer än väntat. Under juli-september köpte 299 båtägare en bottentvätt vid stationen.

– Det har gått jättebra, över förväntan, säger Isabella Rosén, trainee på OKQ8, som har haft rollen som projektledare.

Tvätten är byggd av företaget Boatwasher, som även har tagit hand om bokningar och drift. Företaget bedriver ett havsmiljöarbete genom att begränsa användningen av giftiga båtbottenfärger.

– Det är skönt att vi kan vara med och förbättra miljön i Östersjön. För varje båtägare som väljer att tvätta i stället för att måla båtbotten sparar vi användningen av två liter miljöfarlig biocidfärg, säger Isabella Rosén.

Tvätten togs upp på land i slutet av oktober.

– Nu ser vi över om det finns fler bra lägen för att etablera ytterligare en tvätt nästa år, säger Isabella Rosén.

Samarbete med Vi-skogen

OKQ8 samarbetar sedan ett antal år med organisationen Vi-skogen, bland annat genom OKQ8 Bank som planterat ett träd för varje kund som gick över till e-faktura, för att hålla nere pappersförbrukningen.

– Vi ska minska vår miljöpåverkan och bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi-skogens hållbarhetsarbete ligger i linje med detta och omfattar de tre punkter vi fokuserar på: att bekämpa klimatförändringen, att minska ojämlikhet och att bidra till hållbara städer och samhällen, säger Cecilia Ellström, Corporate brand manager sustainability.

Nu utvecklas samarbetet vidare, bland annat i form av klimatkompensation.

– Både för egen drift och genom att skapa möjligheter för privatkunder att kompensera för de fossila drivmedel de köper hos oss.

Plastbantar

OKQ8 Scandinavias stationer arbetar för att minska förbrukningen av engångsplast.

– Vårt mål är att bli plastfria. Som ett led i det arbetet har vi bytt emballageleverantör. Det har lett till att vi tagit bort plastbestick och minskat plast i serveringspåsar och annat emballage, säger Fredrik Ahlengärd,

Head of shop and categories. Vägen mot att bli plastfri går ofta via leverantörer.

– Vi prioriterar samarbeten med leverantörer som har frågan högt på agendan då mycket av emballaget i våra butiker har sitt ursprung i leverantörernas val av förpackningar. Genom att påverka dem når vi tillsammans målet om ett plastfritt OKQ8 Scandinavia, säger Fredrik Ahlengärd.

Färre brev

Svenska Customer Service har satt ett hållbarhetsmål om att under 2019-20 minska antalet inkomna brev från kunder med tjugo procent - det handlar om ansökningar, uppsägningar, ändringar av medlemskap, kort och andra produkter. Digitala flöden ger bättre service, kortare ledtider och gör ärenden spårbara.

– Genom att kartlägga pappersflöden och bistå utvecklingen av digitala formulär har vi faktiskt redan nått vårt mål för i år, säger Linda Blank, Head of Customer Service se vid OKQ8 Scandinavia.

 

I den här artikeln kan du bland annat läsa om:
- Hållbara stationer
- Samarbete med Vi-skogen
- Solpaneler på OKQ8-stationer