Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Fyrhjulsdrift

Fyrhjulsdrift – nödvändigt eller onödigt?

Är fyra bättre än två – och i så fall när, var och hur? Vi pratar fyrhjulsdrift med Vi Bilägares motorjournalist, Nils Svärd.

Fyrhjulsdrivna bilar ökar i popularitet och idag är ungefär en tredjedel av alla nya bilar som säljs i Sverige utrustade med fyrhjulsdrift. Kanske har du sett att biltillverkarna benämner fyrhjulsdrift på olika sätt, såsom 4x4, 4WD och AWD? Dessa benämningar är bara olika sätt att beskriva fyrhjulsdrift på – och idag fungerar de flesta fyrhjulsdrivna system på ungefär samma sätt oavsett vad biltillverkarna väljer att kalla dem.

Ökar drivgreppet och framkomligheten...
Skillnaden på tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift blir mer än bara ”2+2”. Det beror på att AWD-systemen arbetar med diffspärrar som skickar kraften till de hjul som har bäst fäste. Kraften kan alltså fördelas olika mellan fram- och bakaxel samt mellan hjulen på samma drivaxel beroende på förutsättnigar. Men vem behöver då fyrhjulsdrift och vilka är fördelarna?

– Fyrhjulsdrift ökar drivgreppet och kan förbättra framkomligheten, exempelvis när du kör uppför en brant och hal backe, drar en lite tyngre släpvagn på sämre underlag eller kör i terräng utanför vägen. Det är även lättare att forcera mindre snövallar för att exempelvis komma ut från en inplogad parkeringsplats. På plana vägar hjälper AWD till att stabilisera bilen om underlaget är löst eller om du ska korsa strängar med modd, förklarar Nils.

…men också kostnaderna
Övriga fördelar med fyrhjulsdrift är att däckslitaget blir mindre och fördelas mer jämnt mellan alla fyra hjul. Men det finns också nackdelar.

– Fyrhjulsdrivna bilar har i regel ett högre inköpspris och servicekostnaderna är ofta större. Skulle du få punktering måste du ofta byta åtminstone två däck, inte bara ett, eftersom däck med olika slitage och rullomkrets inte kan sitta på samma drivaxel, säger Nils.

Risk för missbedömning
En annan indirekt nackdel med fyrhjulsdrift kan vara den mänskliga faktorn.

– Många som kör fyrhjulsdrivna bilar riskerar att missbedöma väggreppet vid halt väglag. Med tvåhjulsdrift får du en känsla för väglaget redan under accelerationsfasen. AWD ger istället känslan av att du har bra fäste – ändå tills du måste bromsa eller kommer till en tvär kurva. Då riskerar du att bli överraskad av halkan. Därför anser jag att AWD faktiskt ger sämre trafiksäkerhet vid vinterväglag än tvåhjulsdrift, betonar Nils med bestämdhet.

Bra däck viktigast
Det finns alltså anledning att noggrant överväga om du verkligen behöver fyrhjulsdrift innan du öppnar plånboken.

– Ett bra riktmärke kan vara att fundera över om du har saknat AWD i dina tidigare bilar. Personligen skulle jag ha valt till AWD om jag tänkte köpa en bilmodell som i grundutförande är bakhjulsdriven, detta för att få bättre stabilitet på moddiga vintervägar, säger Nils Svärd och fortsätter:

– Det är också viktigt att känna till att det som har störst inverkan på väggreppet är däcken. Bra vinterdäck, som är anpassade efter väglaget, betyder mycket mer för trafiksäkerheten än fyrhjulsdrift.

Så kallar biltillverkarna sin fyrhjulsdrift
AWD: Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Toyota, Volvo
4WD: Nissan, Renault
4x4: Dacia, Opel, Skoda
4Drive: Seat
4Matic: Mercedes
4Motion: Volkswagen
All4: Mini
AllGrip: Suzuki
Dual Motor: Tesla
quattro: Audi
xDrive: BMW