Bra service kommer alltid att vara det viktigaste
Genom åren har bilägare haft mängder av olika behov i vardagen som OK har försökt att fånga upp och tillfredsställa. Vissa behov har kommit och gått, medan andra varit mer konstanta och lever kvar än idag. Satsningar som motell, husvagnsuthyrning och vägkrogar är sådant som kanske fyllde ett behov som kommit och gått, men som vid sin tid varit succéer.
Behovet av bra service består
Även om behoven varierat över tid så finns det dock vissa som bestått desto längre. Förutom den så populära varmkorven som nästan blivit synonym med de svenska mackarna, så är det nog ändå behovet av service som bestått allra starkast. Uppskattningen av kunnig och trevlig personal är minst lika stark idag som för 90 år sedan.
Servicehjälpen fyller behovet idag
En nutida långkörare på OKQ8 är initiativet Servicehjälpen där bilägare välkomnas första torsdagen varje månad för att få lite extra omvårdnad av sin bil vid närmsta bemannade station. Personalen hjälper till med torkarbladsbyten, kontroll av lufttryck och olja m.m. Ett perfekt tillfälle för att ägna lite extra fokus åt just den goda servicen.
Stora likheter med dåtidens service
OK har som bekant ett stort öppet bibliotek fyllt med vår företagshistoria. När jag nyligen dök ner i arkiven hittade jag journalfilmen "Service-Kalle vinner vänner". Det är en ca 15 minuter lång film där IC (som OK hette då) visar upp den fina servicen man erbjöd på stationerna. När jag tittar på klippet är det svårt att inte slås av likheterna mellan servicen som erbjöds då med den funktion Servicehjälpen fyller idag. Jämför själv i rutan här intill!
Joakim Frykberg,
Projektledare kommunikation